Szczegóły:
Samoocena systemu kontroli zarządczej w środowisku informatycznym rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych
autor: dr Elżbieta Izabela Szczepankiewicz
Jeżeli nie widzisz powyżej porównywarki cenowej, oznacza to, że nie posiadamy informacji gdzie można zakupić tę publikację. Znalazłeś błąd w serwisie? Skontaktuj się z nami i przekaż swoje uwagi (zakładka kontakt).
Samoocena systemu kontroli zarządczej w środowisku informatycznym rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych | Ebook | Opis
Jednostki powinny opracować, wdrożyć, oceniać i doskonalić procedury kontroli w środowisku informatycznym. Ponadto na jednostki stosujące system informatyczny rachunkowości ustawodawca nałożył obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa zasobów informatycznych, a w szczególności skutecznej ochrony zapisów księgowych i dokumentacji przed:
· ich nieuprawnioną i niekontrolowaną modyfikacją lub uszkodzeniem,
· wprowadzeniem, usunięciem lub ich zniszczeniem,
· nieupoważnionym rozpowszechnianiem.
W Poradniku wskazano główne zasady przeprowadzenia procesu samooceny ustanowionych zasad i procedur kontroli zarządczej dotyczących systemu rachunkowości w środowisku informatycznym. Omówiono aktualne wymogi, które są zawarte w regulacjach prawnych i standardach, jak również wskazano rozwiązania praktyczne w zakresie organizacji kontroli zarządczej w środowisku informatycznym rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych.
Z Poradnika można dowiedzieć się, jakie obowiązują zasady i procedury kontroli:
· ochrony zasobów informatycznych rachunkowości,
· dokumentacji systemu informatycznego rachunkowości,
· poprawności gromadzenia i wprowadzania danych w systemie informatycznym rachunkowości,
· poprawności przetwarzania danych oraz poprawności tworzenia sprawozdań i raportów finansowych,
· przechowywania dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych,
· wiarygodności i funkcjonalności dla wybranych podsystemów rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych. Omówiono procedury kontroli dla podsystemów rachunkowości, które są najczęściej stosowane w praktyce tych jednostek, m.in. dotyczące ewidencji środków trwałych, ewidencji płac i pozostałych rozrachunków z pracownikami oraz funkcji obsługi rozliczeń bankowych i kasy.
Dopełnieniem całości jest dodatek specjalny: Listy kontrolne