Szczegóły:
- Wydawca: Helion
- ISBN: 9788378532927
- Autor: Praca zbiorowa
- Język: polski
- Premiera: 2012-06-19
- Kategoria: Przewodniki
Konin i okolice. Miniprzewodnik
autor: Praca zbiorowa
Jeżeli nie widzisz powyżej porównywarki cenowej, oznacza to, że nie posiadamy informacji gdzie można zakupić tę publikację. Znalazłeś błąd w serwisie? Skontaktuj się z nami i przekaż swoje uwagi (zakładka kontakt).
Konin i okolice. Miniprzewodnik | Ebook | Opis
Miniprzewodnik Wydawnictwa Bezdroża opisujący najważniejsze atrakcje turystyczne miasta bądź regionu. Poznasz historię miejsca, przeczytasz opisy atrakcji turystycznych i (najważniejsze dla turysty) informacje praktyczne: co warto zobaczyć, gdzie szukać noclegu i jak dojechać w miejsce, którego nie można pominąć zwiedzając okolicę. Zapraszamy na wycieczkę!
Konin
Usytuowane nad Wartą, największe, bo liczące ok. 82 tys. mieszkańców, miasto Wielkopolski Wschodniej, znane jest w kraju dzięki położonej w pobliżu dużej kopalni odkrywkowej węgla brunatnego i zasilanej nim elektrowni. Pasjonatów historii zaciekawi tu m.in. romański słup wyznaczający połowę drogi z Kalisza do Kruszwicy.
Początek Koninowi dała osada zlokalizowana na terenie dzisiejszej wsi Stare Miasto, w której na pocz. XIII w. wzniesiono romański kościół. Miasto na dzisiejszym miejscu lokowano na prawie magdeburskim pomiędzy 1284 a 1293 r. Było ono wówczas położone na wyspie, w korycie Warty, pełniło funkcję grodu kontrolującego przeprawy przez rzekę. Zniszczone w 1331 r. przez Krzyżaków, zostało odbudowane i otoczone murami przez Kazimierza Wielkiego, który ustanowił je siedzibą powiatu sądowego, a koniński zamek – siedzibą starosty. Na przełomie XVI i XVII w. działali tu dwaj wybitni doktorzy padewscy: fundator najstarszej w Polsce katedry anatomii i botaniki lekarskiej Akademii Krakowskiej Jan Zemełka oraz Kacper Blewski. Rozwój miasta zahamowany został w XVII w. w wyniku najazdu szwedzkiego, licznych epidemii i częstych pożarów. Na mocy postanowień kongresu wiedeńskiego Konin znalazł się w granicach Rosji, tracąc swoje dotychczasowe znaczenie. Pewne ożywienie przyniosło otwarcie w 1922 r. linii kolejowej z Poznania do Warszawy oraz budowa kanału Warta-Gopło. Faktyczny rozwój przyniosły jednak lata po II wojnie światowej. Rozpoczęta wówczas eksploatacja bogatych złóż węgla brunatnego i budowa dużego kompleksu energetycznego przyczyniły się do gwałtownego wzrostu liczby ludności, jak i szybkiego rozwoju przestrzennego Konina, do którego włączono szereg podmiejskich wsi. Budowa nowych osiedli na prawym brzegu Warty doprowadziła do powstania dwóch odrębnych części miasta, rozdzielonych niezabudowaną przestrzenią doliny Warty. W latach 1975-98 Konin był stolicą jednego z 49 województw.