Szczegóły:
- Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- ISBN: 9788323514572
- Autor: Bożena Chołuj
- Język: polski
- Premiera: 2018-02-18
- Kategoria: Naukowe i akademickie
Od faktu naukowego do produkcji wiedzy
autor: Bożena Chołuj
Jeżeli nie widzisz powyżej porównywarki cenowej, oznacza to, że nie posiadamy informacji gdzie można zakupić tę publikację. Znalazłeś błąd w serwisie? Skontaktuj się z nami i przekaż swoje uwagi (zakładka kontakt).
Od faktu naukowego do produkcji wiedzy | Ebook | Opis
Publikacja poświęcona myśli Ludwika Flecka, wybitnego polskiego mikrobiologa, a także filozofa i socjologa wiedzy – twórcy społecznej teorii wiedzy. W tomie zebrano artykuły najbardziej znanych europejskich badaczy tej problematyki, uczestników międzynarodowego sympozjum ”Od faktu naukowego do produkcji wiedzy. Ludwik Fleck i jego znaczenie dla dyskusji o wiedzy i władzy w Niemczech i w Polsce”.Zdaniem Flecka każdy fakt naukowy to zjawisko uwarunkowane historycznie i kulturowo i jako taki nie jest dziełem poszczególnych badaczy, lecz produktem kolektywów myślowych. Kiedy dane podejście przestaje wystarczać, trzeba poszukiwać nowych formuł, za pomocą których będzie można skorygować lub wręcz odrzucić to, co uznawało się dotychczas za fakt naukowy. Teoria Flecka wywarła znaczący wpływ na poglądy Thomasa S. Kuhna, autora słynnej Struktury rewolucji naukowych, podczas pracy nad ideą zmiany paradygmatu.Publikacja adresowana jest do studentów i badaczy filozofii nauki oraz osób zainteresowanych kulturowymi i socjologicznymi uwarunkowaniami współczesnej wiedzy.********W postaci Ludwika Flecka (1896-1961) splatają się różne losy: lekarza, przyrodoznawcy i kulturoznawcy, Żyda i Polaka. W swoich koncepcjach wyszedł daleko poza granice mikrobiologii, którą zajmował się zawodowo, a w prowadzonych przez siebie eksperymentach laboratoryjnych przypomina nieco kulturoznawcę zastanawiającego się nad powstawaniem wiedzy. Czy znajdziemy u niego jedynie impulsy intelektualne, które trafiają to tu, to tam, bo interdyscyplinarność w praktyce naukowej pozostaje najczęściej tylko postulatem, a rzadko staje się metodą, czy może jednak jego sposób myślenia i pracy otwiera przed nami możliwość takiej interdyscyplinarności, którą dałoby się też stosować?Ze Wstępu